O NAS

fot. Zuzanna Kubowicz

Kim jesteśmy?

Polikultura to Festiwal Kultury i Mediów organizowany przez studentów na Uniwersytecie Jagiellońskim wraz z pomocą pracowników i doktorantów Instytutu Kultury UJ. Festiwal daje przyszłym menedżerom i menedżerkom kultury możliwość organizacji dużego wydarzenia kulturowego z prawdziwego zdarzenia. Organizując Polikulturę chcemy pozytywnie wpływać na świat, promować kulturę oraz tworzyć środowisko sprzyjające jej poznawaniu. Polikultura odbywa się regularnie od 2013 roku. Od powstania festiwalu odbyło się dziesięć edycji, a na maj 2023 zaplanowana jest kolejna, pełna ekscytujących wydarzeń, jedenasta odsłona. 

Nasz zespół składa się z kilku grup, z których każda pełni znaczącą funkcję:

Czy wystawa sztuki musi odbywać się w galerii albo muzeum? I czy w ogóle musi mieć „materialny” kształt? A co gdyby pomyśleć ją tak by przybrała formę książki … nietypowej wycieczki… filmu… albo wspólnie snutej opowieści? Artyści awangardowi nauczyli nas, że sztuka nie mieści się w sztywnych ramach i konwenansach. Tegoroczna Grupa Kuratorska zmierzy się z niemałym wyzwaniem, bo przygotuje wystawę-eksperyment w dowolnej formie i kształcie! W trakcie roku naszej pracy poznamy nie tylko warsztat i praktykę pracy kuratora sztuki, przyjrzymy się „krótkiej historii kuratorstwa”, ale także poznamy się z artystami, krytykami i innymi ciekawymi osobami związanymi ze sztuką współczesną.

W trakcie naszych spotkań zastanowimy się i spróbujemy przetestować, czy sztuka może wpłynąć na otaczający nas świat? Będziemy oduczać się schematów, którymi posługujemy się na co dzień, ale także spróbujemy zatrzeć granicę pomiędzy codziennością a sztuką.

Marta Kudelska, absolwentka kulturoznawstwa / kultury współczesnej i historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Pracuje w Instytucie Kultury UJ w Katedrze Kultury Współczesnej. Niezależna kuratorka sztuki i członkini Sekcji Polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA.

W praktyce kuratorskiej i badawczej interesuje się zagadnieniami związanymi przede wszystkim z relacjami sztuki współczesnej z tradycją romantyczną (zainteresowaniem artystów wątkami magicznymi, grozy i ezoterycznymi), strategiami i praktykami kuratorów sztuki, młodą sztuką, ale także refleksją wokół niezależnych przestrzeni sztuki i Współpracowała m.in. z Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu, Bałtycką Galerią Sztuki Współczesnej, Galerią BWA w Katowicach, Fundacją Galerii Foksal w Warszawie, czy Warsaw Gallery Weekednd. Regularnie publikuje swoje teksty w Magazynie Szum, Contemporary Lynx, współpracowała z Obiegiem, art.Papierem, Art.&Businnes, Pavilionesque czy Elementami.

W ramach prac naszej grupy działamy dla klimatu i bioróżnorodności – akcją, interwencją, projektem, zmianą. Zmieńmy nieco UJ, albo Kampus UJ, albo WZiKS, albo Instytut Kultury, albo inny fragmencik świata, cokolwiek wspólnie wymyślimy – ale na stałe, rękami własnymi i/lub zapraszając do współpracy innych_e. Możemy działać przez cały rok i przedstawić efekty na festiwalu, bądź zrobić coś w czasie samego festiwalu, działaniem artystycznym, aktywistycznym, artywistycznym i innym. Zadziałajmy dla przyszłych pokoleń, zostawmy świadectwo, że staraliśmy się, kiedy jeszcze nie było za późno. Podaję słowa klucze, ale grupa jest całkowicie i nieodwracalnie otwarta na wszelkie pomysły wychodzące od jej członków_iń – zróbmy coś, co jest dla nas wszystkich ważne, tak, by chciało nam się to robić: climate action, sprawiedliwość klimatyczna, zmiana, interwencja, dezwrost, ekologia, artywizm, posthumanizm, solidarność.

Dr Michał Pałasz, pracownik Instytutu Kultury UJ, członek Rady Klimatycznej UJ i Humanistic Management Network, krakowski aktywista klimatyczny i miejski; interesuje się zarządzaniem w antropocenie, czyli sposobami organizowania wystarczająco dobrego wspólnego świata w dobie katastrofy klimatyczno-ekologicznej; menedżer kultury, kulturoznawca, inżynier. (Współ)tworzył m.in. Muzeum Erotyzmu, magazyn Kulturoteka, wiele krakowskich murali i projektów w ramach festiwalu Polikultura, prace nad którym koordynował w czasie trzech edycji; pracował m.in. w Teatrze Łaźnia Nowa i Teatrze Nowym; tata Ignacego.

Co zrobić, żeby na nasze wydarzenie przyszli widzowie? Jak interesująco opowiadać o pomysłach, kiedy te dopiero się klarują? Czy warto organizować konferencje prasowe? W trakcie najbliższego roku będziemy wspólnie zastanawiać się, kto może spędzić dobrze czas na Polikulturze i jak najskuteczniej do tych osób dotrzeć.

Wspólnie podejmiemy decyzje o tym, jak w mediach (społecznościowych i tradycyjnych) będzie funkcjonował festiwal. Będziemy planować zadania i ćwiczyć różne formy komunikacji, pomyślimy też o tym, jak najskuteczniej poprowadzić komunikację pomiędzy trzema grupami tworzącymi Polikulturę.

Martyna Nowicka, historyczka i krytyczka sztuki, kuratorka. Absolwentka teatrologii i historii sztuki w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz programu CuratorLab na uczelni Konstfack w Sztokholmie. Jest doktorantką Instytutu Historii Sztuki UJ, pracuje w Muzeum Fotografii w Krakowie, gdzie prowadzi sekcję komunikacji. Współpracowała z Miesiącem Fotografii w Krakowie i z Krakowskim Salonem Sztuki. Publikowała między innymi w „Gazecie Wyborczej”, „Magazynie Szum” i „Tygodniku Powszechnym”. Od 2017 roku razem z Leoną Jacewską i Arkadiuszem Półtorakiem współprowadzi w Krakowie efemeryczną instytucję kultury Elementarz dla mieszkańców miast.

organizator